UE przeznaczy 676 mln € na infrastrukturę kolejową i drogową w Polsce

Komisja przyjęła trzy duże projekty w ramach polityki spójności, które pozwolą zmodernizować polską sieć kolejową i drogową oraz poprawić bezpieczeństwo podróży przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów i skróceniu czasu podróży.

Ponad 487 mln euro na modernizację krajowego systemu komunikacji kolejowej

Finansowane przez UE prace będą polegały na zastąpieniu przestarzałej technologii i stworzeniu nowoczesnego systemu komunikacji na prawie 14 tys. km linii kolejowej w całym kraju. Projekt ten, oprócz poprawy bezpieczeństwa pasażerów i skrócenia czasu podróży, umożliwi Polsce wprowadzenie europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym, który połączy polskie linie kolejowe z europejską siecią kolejową.

Dostosowanie polskich systemów komunikacyjnych do systemów istniejących w całej Europie pozwoli uniknąć konieczności zmiany lokomotyw lub urządzeń pokładowych na przejściach granicznych. Dzięki temu transport kolejowy będzie bardziej opłacalny i szybszy. Oczekuje się, że projekt rozpocznie się w lipcu 2023 r.

Ponad 117 mln euro na modernizację linii kolejowych na Śląsku

Projekt obejmuje modernizację i elektryfikację 46 km linii kolejowych oraz budowę lub remont stacji, peronów, wiaduktów i mostów na Śląsku. Ma on również umożliwić dostęp do peronów osobom o ograniczonej sprawności ruchowej oraz budowę nowej stacji na międzynarodowym lotnisku w Pyrzowicach, które obsługuje stolicę regionu – Katowice.

Prace mają umożliwić przywrócenie ruchu na linii kolejowej na odcinku Tarnowskie Góry–Zawiercie, co zapewni bezpieczne i niezawodne połączenia z lotniskiem w Pyrzowicach. Prace mają zostać ukończone w maju 2022 r. Projekt ma poprawić efektywność transportu towarowego i zapewnić wydajny ruch pasażerski. W ostatecznym rozrachunku ma on przyczynić się do pobudzenia lokalnego rozwoju gospodarczego.

Prawie 72 mln euro na zmniejszenie natężenia ruchu w województwie warmińsko-mazurskim

W ramach finansowanego przez UE projektu wybudowana zostanie obwodnica, która od wschodu omijać będzie Nowe Miasto Lubawskie w województwie warmińsko-mazurskim. W ciągu drogi krajowej nr 15, która łączy lokalne ośrodki miejskie z transeuropejską siecią transportową, obwodnica powinna zmniejszyć ruch w mieście i poprawić jakość życia mieszkańców. Obwodnica połączy województwo warmińsko-mazurskie z województwem kujawsko-pomorskim i tym samym zapewni łatwiejszy dojazd do Morza Bałtyckiego. Prace powinny zostać zakończone w czerwcu 2021 r.

Kontekst

Polska jest największym beneficjentem funduszy udostępnianych w ramach polityki spójności. Od czasu przystąpienia do UE w 2004 r. w Polsce w ramach polityki spójności sfinansowano budowę lub modernizację 12 200 km dróg, zapewniono dostęp do internetu szerokopasmowego dla 9,1 mln osób oraz utworzono 151 tys. miejsc pracy.

W kolejnym długoterminowym budżecie unijnym Polska nadal będzie największym beneficjentem funduszy udostępnianych w ramach polityki spójności. Komisja proponuje przeznaczyć ponad 72 mld euro na wsparcie transformacji polskiej gospodarki, tak aby była bardziej przyjazna dla środowiska, konkurencyjna i innowacyjna. Inwestycje UE będą w dalszym ciągu znacząco przyczyniać się do poprawy jakości codziennego życia polskich obywateli. Stanie się to za sprawą lepszej infrastruktury, zwiększonego zasięgu łączności szerokopasmowej, bardziej wydajnego transportu i większej efektywności energetycznej, lepszych usług zdrowotnych i lepszej jakości powietrza.